Forum www.fotografia.fora.pl Strona Główna

www.fotografia.fora.pl
forum I roku studiów zaocznych WSSiP
 

portfolio prowadzącego zajęcia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.fotografia.fora.pl Strona Główna -> fotografia autorska
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 22:43, 10 Lis 2008    Temat postu: portfolio prowadzącego zajęcia

znalezione w necie:

[link widoczny dla zalogowanych]

We wrocławskiej Galerii Awangarda rozpoczyna się dziś wystawa fotografii Piotra Komorowskiego "Personifikacje". Tajemniczy świat metaforycznych obrazów to, jak pisze kurator wystawy: "opowieść o dwoistej ludzkiej naturze, w której przejawia się zarówno zło, jak i dobro".

We wrocławskiej Galerii Awangarda rozpoczyna się dziś wystawa fotografii Piotra Komorowskiego Personifikacje. Zdjęcia pochodzą z cyklu Antygrawitacja i charakteryzuje je jaskrawe, żółte światło, wycinające z ciemności fragmenty przestrzeni, gdzie zaczynają toczyć się dziwne i niezwykłe sceny. Wszystko tworzy wrażenie fantastycznego, dalekiego od rzeczywistości świata.

Fotografie przedstawiają postacie w taki sposób, że bardziej skrywają niż ukazują fotografowane osoby. Wszystko po to, żeby skupić się na przesłaniu. Autor pokazuje bowiem wieloznaczne i tajemnicze sytuacje archetypiczne: Mędrca, Ofiarę, Dziewczynę, Czarownicę, Matkę, Głupca, Dobrego Potwora, Wróżkę.

...nic nie jest tutaj tym, czym być się wydaje - dobro i zło przyjmują wzajemnie swoje maski. - pisze Elżbieta Łubowicz, kurator wystawy - Fotografie Piotra Komorowskiego to opowieść o dwoistej ludzkiej naturze, w której przejawia się zarówno zło, jak i dobro oraz o błądzeniu duszy w drodze do rozpoznania jednego i drugiego. Mówią o wędrówce w poszukiwaniu prawdy w drugim jej znaczeniu: hebrajskiego ?emet, prawdy egzystencjalnej, która jest czymś więcej niż wiedzą: jest realnym oparciem, symbolizowanym już nie przez światło, ale przez skałę.

Wystawa fotografii Piotra Komorowskiego Personifikacje prezentowana jest w Galerii Awangarda (ul. Wita Stwosza 32, Wrocław), od 3 kwietnia do 9 maja 2004 roku, od wtorku do niedzieli w godzinach 11-18. Wernisaż ekspozycji zaplanowano na piątek, 2 kwietnia o godzinie 18.00

Wystawa odbywa się w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego



Ostatnio zmieniony przez Camparis dnia Pon 23:06, 10 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 22:48, 10 Lis 2008    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

2006-11-27

Projekt "Personifikacje" Piotra Komorowskiego, powstały w latach 2002-2004 składa się z dwóch cykli: "Inkarnacji" i "Antygrawitacji". Premiera wystawy miała miejsce we wrocławskiej BWA w 2004 roku. Teraz ekspozycja zostanie zaprezentowana w Galerii FF w Łodzi. Wernisaż wystawy Piotra Komorowskiego zaplanowano na 1 grudnia 2006 roku.

Poniżej zamieszczamy tekst o twórczości Piotra Komorowskiego autorstwa Grzegorza Przyborka pod tytułem Zapomniana rzeczywistość :

Twórczość Piotra Komorowskiego można wyraźnie podzielić na dwa etapy. Pierwszy - to fascynacja fotografią elementarną, a drugi - to zwrot ku inscenizacji i metaforze. Prezentowane na wystawie dwa cykle fotografii Inkarnacje i Antygrawitacje, podobne między sobą w warstwie wizualnej, na pierwszy rzut oka, jawią się jako inscenizowane portrety. Sam autor określił, że ukazują one: "uniwersalny obraz współczesnego człowieka". Komorowski, w swoim Komentarzu - analizie (do własnych działań w zakresie fotografii), zwraca uwagę na istnienie w nas świadomości "tylnej, lub lepiej, odwrotnej strony fotografii", która jest dopełnieniem informacji o obiektach sfotografowanych i oglądanych na zdjęciu z tzw. jednej strony. Fotografia jest więc jakby bodźcem wyzwalającym konfrontację rzeczywistości z obrazem mentalnym, a przede wszystkim inicjującym widzenie tego, czego w rzeczywistości lub nawet na fotografii nie ma i nie było. Nie myślę tu wcale o deformacji rzeczywistości np. poprzez inscenizację czy montaż, ale o nasyceniu obrazu wielością znaczeń, symboli i ukrytych podtekstów. Fotografia była już utożsamiana z lustrem (John Szarkowski). Był to czas, kiedy jej "czystość" i tzw. antydekoracyjność była jej atutem w konfrontacji z estetyzmem piktorializmu w ówczesnej młodej fotografii. Dzisiaj postrzeganie fotografii jako lustra, przestało być aktualne. Może dlatego, że świadomość współczesnych ludzi nie pozwala zobaczyć autentycznej rzeczywistości, gdyż ich obraz mentalny został głównie ukształtowany poprzez mass media. Obraz mentalny stał się wtórnym obrazem (kopią) oglądanych codziennie standardów wizualnych, dalekich lub innych od prawdziwej rzeczywistości. Dlatego fotografia jako sztuka współczesna, rzadko usiłuje być lustrem. Podobnie jak filtr, współczesna fotografia-sztuka zatrzymuje banalne i stereotypowe widzenie rzeczywistości, zatrzymuje zdeformowaną maskę rzeczywistości nadaną przez mass media. Widz poprzez fotografię może wrócić do archetypu obrazu mentalnego. Fotografia odgrywa rolę zapomnianego pamiętnika autentycznej rzeczywistości. W tym znaczeniu można zgodzić się z Piotrem Komorowskim, który powiedział, że "dzisiaj fotografia jest oryginałem, a rzeczywistość jej kopią".



W cyklu "Inkarnacje" Komorowski rezygnuje z atrybutów klasycznego portretu, tzn. z identyfikacji i indywidualizmu fotografowanych osób, na rzecz pewnego rodzaju uniformu, przejawiającego się w kadrze i sposobie oświetlenia. Unifikacja pozwala Komorowskiemu skupić się na tym co wspólne, uniwersalne i powtarzalne. Na uchwyceniu tego, co jest przypisane nam wszystkim ? egzystencji, z jej uciążliwymi i tragicznymi przejawami. Trudno się pogodzić z tak interpretowanym sposobem narracji w portrecie. Jesteśmy bowiem przyzwyczajeni do idealizacji i gloryfikacji portretowanych osób. Ten sposób fotografowania ludzi jest na pewno trudny do szybkiej akceptacji, ale za to prowokuje nas do zadawania podstawowych pytań o naszą, ludzką kondycję. Nawiązując do porównania fotografii do filtru, można powiedzieć, że fotografie z cyklu Inkarnacje odrzuciły wszystko to, co wiąże się z klasycznym portretem - podobizną i wizerunkiem. Postacie z tych fotografii, prawie zawsze przypominają nam kogoś, kogo dobrze znamy, ale trudno nam sobie go przypomnieć. Portrety z "Inkarnacji" wywołują niepokój albo tęsknotę za czymś lub kimś, dawno zapomnianym. Jeżeli uwierzyć w reinkarnację, osoby z cyklu "Inkarnacje", to nasze mityczne wcielenia. Oglądając fotografie Piotra Komorowskiego usiłujemy dotrzeć do korzeni rzeczywistości.

W cyklu "Antygrawitacja" Komorowski stosuje bardziej rozbudowany rodzaj inscenizacji. Na pierwszy rzut oka narzuca się analogia z teatrem lub z XIX-wieczną fotografią mody. To przebieranie może ma na celu ukazanie przejścia, metamorfozy w świat pozorów i iluzji. Fotografie Komorowskiego z tego cyklu, przypominają wizje z krótkotrwałego stanu między snem a jawą. Ostre, żółte światło gubi realność. Z drugiej strony tytuł cyklu Antygrawitacja, jest chyba trudny jednoznacznie do zinterpretowania. Stan bycia w antygrawitacji jest nieosiągalny, przeczy prawom fizyki. Można go osiągnąć w czasie snu. Ale wtedy, ten stan przypomina śmierć - Hypnos był bratem Thanatosa. Postacie na fotografiach Komorowskiego są ucieleśnieniem antycznego mitu, opowiadanego w teatrze, który ma swoje źródła w starożytnych formach kultu religijnego. Postacie te są w naszej pamięci nietrwałe i ulotne, ale dzięki fotografii unieruchomione w czasie, na wieczność. Zatrzymane przed upadkiem w nicość zapomnienia, podobnie jak postacie z rzeźby "Koziorożec (Capricorn)" Maxa Ernsta.



Ostatnie fotografie Piotra Komorowskiego z serii "Samowyzwolenie" pokazują samego autora i jak to sam Komorowski określa - "są opowieścią o tropieniu własnej cielesności" (...), co stało się dla mnie ważne po tym, jak o włos minąłem się z 'tamta stroną' ". Różnica z poprzednimi fotografiami jest pozorna, wynika głównie z zewnętrznej formy fotograficznej. Na fotografiach autor jest aktorem i bohaterem przedstawienia. Opowieść jest konkretna, dotyczy jego samego, jego ciała i jego przeżycia rozumianego dosłownie. Teatr stał się jawą, a opowiadany mit, rzeczywistością. Fotografie są bardziej przejrzyste, mniej w nich symbolicznego odniesienia i tajemnicy. Pewnie dlatego, że fotografowana rzeczywistość była bardziej konkretna, nie wymagała dodatkowego działania i przefiltrowania, bo była autentyczna. Widzę podobieństwo postaci autora na fotografiach, zamkniętego w gorset, do figur szachowych Maxa Ernsta. Tym bardziej, że "figura" Komorowskiego na kilku fotografiach, porusza się na posadzce umywalni, która ma wzór szachownicy. W tych fotografiach wyczuwa się niepokój, a zarazem bezsilność, że nie mamy wpływu na gracza naszym życiem i losem. Czujemy wtedy, że przypominamy bezsilnego człowieczka w spazmatycznych ruchach. Fotografie Piotra Komorowskiego nie usiłują zmienić świata, bądź go krytycznie komentować lecz zmieniają nas, wzbogacając naszą wyobraźnię. - Grzegorz Przyborek, Łódź 31 październik 2006



Piotr Komorowski ukończył studia na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Tytuł doktora sztuki w specjalności artystycznej fotografia uzyskał na PWSFTviT w Łodzi. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Zajmuje się dydaktyką m.in w : Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Międzynarodowym Forum Fotografii "Kwadrat" we Wrocławiu oraz w Wyższym Studium Fotografii AFA we Wrocławiu. Od 2000 roku zajmuje się fotografią inscenizowaną. Jego prace publikowały takie magazyny jak: "Sztuka", "Obskura", "Exit", "Format", "Akcent" i innych. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Danii, Niemczech, Czechach, Francji, Słowacji, Litwie, Algierii, b. Jugosławii i w USA. Piotr Komorowski mieszka we Wrocławiu.


Otwarcie wystawy odbędzie się 1 grudnia 2006 roku o godzinie 18 w Galerii FF (Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 1Cool w Łodzi. Fotografie Komorowskiego prezentowane będą w łódzkiej galerii do 28 grudnia 2006 roku w godzinach 14-18.


Wystawa została zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Promocja Twórczości .
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 22:51, 10 Lis 2008    Temat postu:

znalezione [link widoczny dla zalogowanych]


tytuł "Samowyzwolenie"
autorem jest Piotr Komorowski


Ostatnio zmieniony przez Camparis dnia Pon 22:58, 10 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 22:59, 10 Lis 2008    Temat postu:

znalezione [link widoczny dla zalogowanych]


Antygrawitacja
Fot. Piotr Komorowski
Miesiąc Fotografii w Bratysławie
listopad 2004
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 23:04, 10 Lis 2008    Temat postu:

znalezione na [link widoczny dla zalogowanych]





Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 23:07, 10 Lis 2008    Temat postu:



Piotr Komorowski: Spostrzeżenia / Perceptions, 1989
z katalogu wystawy: Dotknięcie Realności / A touch of reality
BWA Wrocław - Galeria Awangarda, 2002

znalezione [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camparis
Administrator



Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław
Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 23:22, 10 Lis 2008    Temat postu:

jako [link widoczny dla zalogowanych] w Wyższym Studium Fotografii Afa we Wrocławiu



Piotr Komorowski, urodzony w 1955 r., mieszka we Wrocławiu. Oprócz twórczości artystycznej zajmuje się pracą pedagogiczną w dziedzinie fotografii – prowadzi autorską pracownię we wrocławskim Wyższym Studium Fotografii afa.
Doktorat z fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Publikuje prace teoretyczne o fotografii („Sztuka”, „Obscura”, „Format”, „Akcent”, „Exit”). Członek ZPAF.

Wystawy indywidualne:

1987 - Natura naturata, Galeria Fotografii Elementarnej, Lądek Zdrój
1988 - Fotografia ortodoksyjna, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław
1990 - Małe i duże, Biuro Wystaw Atystycznych, Jelenia Góra
1991 - South Boston, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław
1991 - Fotografia ortodoksyjna, Reims, Francja
1992 - South Boston, Galeria FF
1994 - Perceptions, Instytut Polski w Bratysławie (w ramach Miesiąca Fotografii)
1995 - South Boston, Kłodzki Ośrodek Kultury, Kłodzko; Galeria Schaufenster, Erftstadt, Niemcy
1995 - Spostrzeżenia, Galeria „pf”, Poznań
1996 - Stan uwagi, Galeria „Korytarz”, Jelenia Góra
1997 - Spostrzeżenia, Galeria „Pusta”, Katowice
1999 - Martwa natura, Galeria „Le Parvis”, Perigaux, Francja
2004 - Personifikacje, BWA „Awangarda”, Wrocław

Wystawy zbiorowe:

1986 - First Annual International Miniature Art Exhibition, Del Bello Gallery, Toronto, Kanada
1988 - Fotografia fotograficzna, Gdańska Galeria Fotografii, Gdańsk
1989 - Elementarni fotografie, Muzeum Miejskie, Brno, Czechosłowacja
1989 - Continuum, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław
1989 - Warsztaty Gierałtowskie, Galeria BWA, Jelenia Góra
1991 - Kontakty, Galeria BWA, Jelenia Góra
1991 - Nowe przestrzenie fotografii, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław
1991 - Voices from Eastern Europe, The Concord Art Association, Lexinton, USA
1993 - Skjulte Dimensioner, Musset for Fotokunst, Odense, Dania
1994 - Nie-obecność w naturze, Galeria Foto-Medium-Art, Wrocław
1996 - Bliżej fotografii, Galeria BWA, Jelenia Góra, BWA „Awangarda”, Wrocław
1997 - Into the Magic, Sarajewo, Jugosławia
1997 - Contact I, Fotogalerie „Lichtbilb”, Wiesbaden, Niemcy
1997 - Fotografia 97’, Fundacja Turleja, Pałac Sztuki, Kraków
1998 - Fotografia 98’, Fundacja Turleja, Pałac Pod Baranami, Kraków
1999 - Kontakty, Galeria „Pusta”, Katowice, BWA „Awangarda”, Wrocław
2000 - Pejzaż końca wieku, Galeria „pf”, Poznań, Muzeum Archirektury, Wrocław
2001 - Pejzaż końca wieku, Galeria „Pusta”, Katowice
2002 - Dotknięcie realności, BWA „Awangarda”, Wrocław
2003 - Dotknięcie realności, Galeria „U Jezuitów”, Poznań (w ramach Biennale Fotografii)
2003 - Biennale Fotografii „Nie-codzienność”, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań
2003 - Dotknięcie realności, Praski Dom Fotografii, Praga, Czechy
2003 - Wiesbadener Fototage, Fotogalerie „Lichtbilb”, Wiesbaden, Niemcy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.fotografia.fora.pl Strona Główna -> fotografia autorska Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
deox v1.2 // Theme created by Sopel & Download

Regulamin